25. august, 2025

Tyrkia åpner jernbane til Aserbajdsjan gjennom Zangezur-korridoren

Share

En ny jernbane på 224 kilometer skal binde Tyrkias Kars-provins sammen med den aserbajdsjanske eksklaven Nakhitsjevan.

Prosjektet til 2,4 milliarder euro (rundt 28,7 milliarder NOK) er et av de største i regionen og skal styrke både handel og turisme, ifølge blant annet Travel and Tour World.

Ny handelsåre mellom Tyrkia og Aserbajdsjan

Kars–Nakhitsjevan-jernbanen er planlagt utviklet i flere faser. Når den står ferdig, vil den knytte Aserbajdsjans sørregion direkte til Tyrkias middelhavshavner og industrisentra i sørøst.

For Tyrkia betyr dette raskere transport av varer fra landets produksjon, energi og landbruk. Aserbajdsjan får på sin side bedre tilgang til å sende olje, gass og andre produkter til Tyrkias markeder.

Prosjektet omtales som en del av Zangezur-korridoren, som skal gi nye transportlinjer fra Sentral-Asia til Europa. Målet er å lette presset på dagens handelsruter gjennom Midtøsten og redusere både kostnader og transporttid.

Turisme på skinner

Jernbanen er også ment å trekke flere turister. Den vil åpne enklere reiseruter mellom Aserbajdsjans kultursteder og Tyrkias historiske attraksjoner, som Efesos og Istanbul.

Les også: Jerevan vs Baku: Medienes rolle i slaget om det kollektive traumet

Turistoperatører i begge land planlegger felles reisepakker som kombinerer bybesøk, natur og kulturarv. For reisende fra Europa, Sentral-Asia og Midtøsten skal den nye banen gjøre turen både billigere og raskere.

– Den ferdige forbindelsen vil gjøre det mulig å reise sømløst mellom Baku, Nakhitsjevan og Istanbul, heter det i presentasjonen av prosjektet.

Signal om regionalt samarbeid

Kars–Nakhitsjevan-jernbanen har også en politisk side. Den skal symbolisere samarbeid i Sør-Kaukasus, og ifølge flere kommentatorer kan den bidra til å åpne for bedre relasjoner, også med Armenia.

Prosjektet framheves som et eksempel på hvordan infrastruktur kan drive både økonomisk vekst og diplomatiske bånd. Tyrkia og Aserbajdsjan har hatt tette forbindelser i mange år, og korridoren blir omtalt som en «ny brikke» i dette partnerskapet.

Bærekraft og fremtidsperspektiv

Jernbanen skal også bidra til å kutte klimagassutslipp ved å erstatte veitransport. Moderne jernbaneteknologi skal gjøre både handel og turisme mer miljøvennlig.

Zangezur-korridoren løftes dermed fram som en modell for hvordan infrastruktur kan forene økonomi, turisme og miljøhensyn i en region preget av konflikt og konkurrerende stormakter.

Handelskorridoren som kan endre Sør-Kaukasus

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt