En ny jernbane på 224 kilometer skal binde Tyrkias Kars-provins sammen med den aserbajdsjanske eksklaven Nakhitsjevan.
Prosjektet til 2,4 milliarder euro (rundt 28,7 milliarder NOK) er et av de største i regionen og skal styrke både handel og turisme, ifølge blant annet Travel and Tour World.
Ny handelsåre mellom Tyrkia og Aserbajdsjan
Kars–Nakhitsjevan-jernbanen er planlagt utviklet i flere faser. Når den står ferdig, vil den knytte Aserbajdsjans sørregion direkte til Tyrkias middelhavshavner og industrisentra i sørøst.
For Tyrkia betyr dette raskere transport av varer fra landets produksjon, energi og landbruk. Aserbajdsjan får på sin side bedre tilgang til å sende olje, gass og andre produkter til Tyrkias markeder.
Prosjektet omtales som en del av Zangezur-korridoren, som skal gi nye transportlinjer fra Sentral-Asia til Europa. Målet er å lette presset på dagens handelsruter gjennom Midtøsten og redusere både kostnader og transporttid.
Turisme på skinner
Jernbanen er også ment å trekke flere turister. Den vil åpne enklere reiseruter mellom Aserbajdsjans kultursteder og Tyrkias historiske attraksjoner, som Efesos og Istanbul.
Les også: Jerevan vs Baku: Medienes rolle i slaget om det kollektive traumet
Turistoperatører i begge land planlegger felles reisepakker som kombinerer bybesøk, natur og kulturarv. For reisende fra Europa, Sentral-Asia og Midtøsten skal den nye banen gjøre turen både billigere og raskere.
– Den ferdige forbindelsen vil gjøre det mulig å reise sømløst mellom Baku, Nakhitsjevan og Istanbul, heter det i presentasjonen av prosjektet.
Signal om regionalt samarbeid
Kars–Nakhitsjevan-jernbanen har også en politisk side. Den skal symbolisere samarbeid i Sør-Kaukasus, og ifølge flere kommentatorer kan den bidra til å åpne for bedre relasjoner, også med Armenia.
Prosjektet framheves som et eksempel på hvordan infrastruktur kan drive både økonomisk vekst og diplomatiske bånd. Tyrkia og Aserbajdsjan har hatt tette forbindelser i mange år, og korridoren blir omtalt som en «ny brikke» i dette partnerskapet.
Bærekraft og fremtidsperspektiv
Jernbanen skal også bidra til å kutte klimagassutslipp ved å erstatte veitransport. Moderne jernbaneteknologi skal gjøre både handel og turisme mer miljøvennlig.
Zangezur-korridoren løftes dermed fram som en modell for hvordan infrastruktur kan forene økonomi, turisme og miljøhensyn i en region preget av konflikt og konkurrerende stormakter.