Paramount og Activision har inngått en avtale om å bringe den populære spillserien Call of Duty til kino.
Filmen skal bli en storsatsing rettet både mot lojale spillere og et nytt publikum, kommer det frem i en pressemelding fra Paramount.
Fra spill til film
Avtalen ble offentliggjort i Los Angeles 2. september og beskrives som en milepæl. Paramount skal utvikle, produsere og distribuere en live action-film basert på Call of Duty-universet, som har solgt over 500 millioner eksemplarer på verdensbasis og vært den mestselgende spillserien i USA i 16 år på rad.
– Som livslang fan av Call of Duty er dette en drøm som går i oppfyllelse, sa David Ellison, toppsjef i Paramount. Han lovet at satsingen vil bli behandlet med samme kvalitet som studioet la i Top Gun: Maverick.
Et globalt fenomen – med urovekkende aktualitet
Call of Duty-serien, kjent for sine intense krigshistorier fra World War II til Modern Warfare og Black Ops, har i over 20 år vært en sentral del av populærkulturen. Flere av spillene har også vist seg å ha en forbløffende relevans til virkelige kriger og konflikter.
Les også: Fra virkelighet til virtuell krig: Nytt krigsspill gjenskaper ekte kamper fra Ukraina
Black Ops II, lansert i 2012, tegnet opp et scenario med tollkrig mellom stormakter, ustabilitet i Jemen og en global konflikt drevet av teknologi og råvarer.
Journ.anm.: Mange spillere peker på at dette ligner skremmende mye på situasjonen anno 2025, med handelskriger, krig i Midtøsten og stormaktsrivalisering.
– Call of Duty har fanget vår fantasi med utrolig action og sterke historier, sa Rob Kostich, president i Activision.
Videre la han til at:
– Med Paramount har vi funnet en partner som kan ta denne opplevelsen til kinolerretet i et definierende øyeblikk.
Ny franchise i emning
Filmen skal både hedre seriens arv og åpne dørene for et bredere publikum. Planen er å lage et autentisk, actionfylt filmprosjekt som kan utvikle seg til en større filmserie dersom mottakelsen blir god.
Paramount understreker at målet er å skape en kinoopplevelse som både vil begeistre trofaste spillere og tiltrekke seg en ny generasjon fans.