Panama planlegger å selge rettighetene til to nye havneprosjekter for å øke konkurransen og hindre at enkeltaktører får for stor makt. Målet er å balansere vekten mellom amerikanske og kinesiske interesser.
Ifølge Wall Street Journal bekrefter kanalens administrator Ricaurte Vásquez Morales at land på begge sider av kanalen skal selges til operatører som får bygge og drive havner i 20 år.
Vil spre makten
– Vi må øke kapasiteten og få inn flere aktører for å skape like konkurransevilkår, sa Vásquez i et intervju.
Bakgrunnen er at verdens største rederi, sveitsiske Mediterranean Shipping Co. (MSC), og det kinesiske statseide Cosco har fått økende innflytelse i regionen. I mars slo MSC seg sammen med amerikanske BlackRock i en avtale verdt 22,8 milliarder dollar (omtrent 252 milliarder kroner) for å kjøpe havnene Balboa og Cristóbal fra Hongkong-baserte Hutchison.
Avtalen kom etter press fra president Donald Trump, som kalte Hutchisons bånd til Kina en sikkerhetsrisiko og truet med å ta kontroll over kanalen. Beijing har på sin side varslet at avtalen kan bli blokkert dersom ikke Cosco får en eierandel.
Les også: Rubio advarer: Kina kan stenge Panamakanalen i en konflikt
Store aktører på banen
Ifølge kilder er både danske A.P. Møller-Maersk, via sitt havneselskap APM Terminals, og franske CMA CGM ventet å legge inn bud på de nye havnene. Maersk kjøpte tidligere i år Panamas jernbaneselskap, som frakter containere mellom Atlanterhavet og Stillehavet.
Cosco blir utestengt fra anbudsrunden fordi selskapet er statseid, bekrefter Vásquez.
Milliardinntekter i sikte
Kanalmyndighetene anslår at de to nye havnene kan gi rundt 500 millioner dollar (cirka 5,5 milliarder kroner) i årlig inntekt når de står ferdige, i tillegg til dagens 5 milliarder dollar i årlige kanalinntekter.
Samtidig kan utfallet av BlackRock/MSC-avtalen bli avgjørende for maktbalansen. – Uansett form på den endelige avtalen, forventer vi bred interesse for de nye havnene, sa Vásquez.
Vil du at jeg også skal lage fem korte og fengende tekstforslag (med emojis, skreddersydd for menn 40–80) til sosiale medier for denne saken, slik vi gjorde med de forrige?