Russlands Su-57 Felon, som Moskva omtaler som et femtegenerasjons kampfly, skal leveres til sin første utenlandske kunde i 2025.
Nyheten ble kunngjort av Rosoboronexport-sjef Alexander Mikheev under forsvarsutstillingen Aero India 2025, der Russland viste frem Su-57 for mulige kunder, melder Defense Express.
Til tross for at en eksportavtale er bekreftet, er det fortsatt uklart hvem som har kjøpt flyene. Denne hemmeligholdelsen har skapt spekulasjoner, spesielt siden Moskva allerede i november 2024 hevdet å ha inngått flere utenlandske kontrakter for Su-57.
– En forpliktelse om levering allerede i 2025 tyder på at det finnes en bindende avtale, men den vedvarende tausheten rundt kjøperen er uvanlig, både fra russisk hold og fra den aktuelle nasjonen, heter det i rapporten fra Defense Express.
Algerie, Iran eller Nord-Korea?
Blant de mest sannsynlige kjøperne trekkes spesielt Algerie frem. Landet har i årevis kjøpt russisk militærutstyr og har tidligere vist interesse for Su-57. Allerede i 2020 ble det rapportert at Algerie vurderte å anskaffe 14 slike fly, men en signert kontrakt har aldri blitt bekreftet.
Les også: Su-57 «Felon»: Russlands luftdrøm møter virkelighetens turbulens
Iran har i stedet valgt Su-35, mens Nord-Korea har styrket sitt militære samarbeid med Moskva. Nord-Koreas leder Kim Jong-un besøkte i 2023 produksjonsanlegget for Su-57, noe som har ført til spekulasjoner om et mulig kjøp.
Utfordringer for eksporten
Dersom salget bekreftes, vil det være en viktig seier for Russlands forsvarsindustri, som sliter med sanksjoner og forsyningsproblemer. Likevel er det fortsatt stor usikkerhet knyttet til Su-57s reelle kapasitet.
Flyet, som beskrives som et femtegenerasjons jagerfly, har hatt begrenset utplassering, produksjonsforsinkelser og manglende dokumentasjon på kampkapasitet.
Potensielle kjøpere må også ta høyde for utfordringer knyttet til vedlikehold og reservedeler. Russlands evne til å masseprodusere avansert avionikk og stealth-belegg har blitt satt på prøve, og mangelen på et solid ettermarked for russiske kampfly har tidligere skremt bort potensielle kunder.
Rosoboronexport hevder imidlertid at flere salg er på vei, men den hemmeligholdte første avtalen reiser spørsmål om Su-57s fremtid på det internasjonale markedet.