Ekte diamanter holder verdi, mens lab-diamanter gjør smykker mer tilgjengelige for flere, forklarer Signet Jewelers’ konsernsjef J.K. Symancyk.
I et intervju med CNBC 2. september forklarte J.K. Symancyk at kundene deler seg tydelig etter prisklasse.
Forskjellig verdi i ulike prisklasser
– Når du kommer over 5 000 dollar (ca. 55 000 NOK), er det en mer naturdiamant-orientert kunde. Det er noen som tenker på å holde verdi som en investering, sa Symancyk.
– Når du kommer under 2 000 dollar (ca. 22 000 NOK), særlig for forlovelsesringer, handler det om maksimal følelsesmessig verdi. Det er her lab-diamanter virkelig har sin plass.

Signet eier merkevarer som Kay Jewelers, Zales og Jared. Ifølge Symancyk har lab-diamanter betydning utover forlovelsesmarkedet.
– De er en «kategoriutvider for mote», sa han, og understreket at dette er kritisk for selskapets vekststrategi.
Lab-diamanter øker tilgjengeligheten
Symancyk fremhevet at laboratorieproduserte diamanter gjør diamantmote mer tilgjengelig.
– De gjør diamantmote mer rimelig på tvers av et bredere spekter av smykker, sa han.
Les også: Armenia og Irans diskuterer samarbeid innen smykkeproduksjon
En rapport fra bryllupsnettstedet The Knot viste at i 2024 hadde 52 prosent av parene som ble spurt valgt en forlovelsesring med lab-diamant.
Populariteten har økt med 40 prosent siden 2019. Mens lab-diamanter er kjemisk og visuelt identiske med naturlige diamanter, koster de langt mindre – men har liten videresalgsverdi.
Kunder satser fortsatt på gull
Selv om rimeligere alternativer vinner terreng, ser Signet-sjefen at enkelte materialer holder stand.

Signet meldte tirsdag om resultater som slo Wall Streets forventninger både på inntekter og overskudd. Aksjen steg med 2,74 prosent ved børsslutt.
– Det fine med gull er at kundene kjenner verdien. Det finnes et definert marked, og de er villige til å gjøre investeringen, sa Symancyk.
Videre la han til at:
– Det er sannsynligvis den mest gjennomtrengelige kategorien når det gjelder å flytte priser, fordi folk kan holde fast i en kjent verdi.