En ny bransjerapport viser at kinesiske flyselskaper fyller setene, men likevel har problemer med å tjene penger. Hard konkurranse på populære ruter og sterk vekst i høyhastighetstog presser prisene ned.
Kinesiske flyselskaper opplever et paradoks: Flere passasjerer, men svakere økonomi. Ifølge en ny rapport fra den brasilianske flyprodusenten Embraer har passasjertallene passert nivået før pandemien. Likevel sliter selskapene fordi nesten alle slåss om de samme rutene, melder South China Morning Post.
Embraer peker på at over 65 prosent av flygingene går på allerede overfylte strekninger med mer enn 800 passasjerer daglig. Her opererer ofte tre eller flere selskaper samtidig.
– Resultatet er en kamp om flest avganger, press på billettprisene og stadig lavere avkastning, skriver Embraer i rapporten.
Selskapene flyr nå med en kapasitetsutnyttelse på nesten 76 prosent, målt i tilgjengelige setekilometer innenlands, men dette gjelder i hovedsak ruter der konkurransen er aller hardest.
Høyhastighetstog endrer reisemønstrene
En rask utbygging av høyhastighetstog har samtidig forsterket problemene. Ifølge rapporten har tognettverket endret hvordan kinesere reiser, særlig på strekninger under 1 000 kilometer.
– På mange av disse rutene tilbyr togene raskere reisetid fra sentrum til sentrum, lavere priser og enkelte steder også hyppigere avganger. Dette svekker flyselskapenes mulighet til å ta høyere priser, heter det i rapporten.
Et tydelig eksempel er ruten mellom Guangzhou og Wuhan. Etter at høyhastighetstoget åpnet i 2009, falt lønnsomheten kraftig.
– Inntektene på denne tidligere populære ruten sank med nesten 40 prosent og har forblitt lave siden, skriver Embraer.
Prisfall og svakere marginer
Tallene viser at prispresset øker. Gjennomsnittsprisen på en innenlands flybillett falt fra 848,6 yuan (rundt 1 280 NOK) i første kvartal 2024 til 766,9 yuan (rundt 1 155 NOK) i samme periode i 2025. Det tilsvarer et fall på 9,6 prosent. Forskerne anslår at dette alene reduserer marginene med over åtte prosentpoeng.
Rapporten viser også at billettprisene de siste ti årene har økt saktere enn den generelle prisveksten i landet. Dermed har flyselskapene i praksis dekket inn økte kostnader selv.
– Dette viser tydelig at lavere priser for å fylle flyene ikke oppveier inntektstapet, skriver Embraer.
Les også: Finansprofessor på Peking University: – Overinvesteringer leder Kina mot økonomisk ruin 🔒
Mulige løsninger
For å snu utviklingen anbefaler rapporten at flyselskapene satser på ruter som i dag er dårlig dekket. Særlig tredje- og fjerderangs byer pekes ut som markeder med uforløst potensial.
Embraer identifiserer 797 bypar uten høyhastighetstog eller direkte flyruter. Av disse kan 185 par håndtere nye ruter allerede nå, med minst tre ukentlige flygninger. Til sammen kan dette gi over 9 millioner nye passasjerer i 2025.
Selskapet anbefaler også flere kortere utenlandsruter fra regionale storbyer som Chengdu, Wuhan, Nanning og Kunming.
For å redusere kostnadene mener Embraer at flyselskapene trenger flere mindre fly, særlig maskiner med 100–150 seter og enda mindre regionale jetfly.
Det siste året har likevel bransjen hatt et lyspunkt. Den kinesiske luftfartssektoren gikk i pluss for første gang siden 2020, etter å ha kuttet tapene med 20,6 milliarder yuan (rundt 31 milliarder NOK) og økt trafikken med 25 prosent, ifølge landets luftfartsmyndigheter.















