Handelsforeningen advarer mot merkevarekopier og brudd på rettigheter.
Indonesiske butikker ønsker ikke å kjøpe merkevarer direkte fra kinesiske fabrikker – selv når disse hevder å produsere for kjente globale selskaper og tilbyr lave priser, skriver Jakarta Globe.
Ifølge Budihardjo Iduansjah, leder for den nasjonale foreningen for kjøpesentre og detaljhandel Hippindo, må alle utenlandske produkter gå gjennom godkjente distributører som samarbeider med lokale aktører før de kan selges i Indonesia.
– Det er rett og slett ikke mulig å selge utenlandske produkter direkte i Indonesia uten å gå via autoriserte kanaler, sa Budihardjo i en uttalelse onsdag.
Advarer mot merkevaremisbruk
Samtidig som handelskonflikten mellom Kina og USA tilspisser seg, har flere kinesiske fabrikker hevdet at de produserer klær og luksusartikler for kjente selskaper som Lululemon, Chanel og Hermès. Noen har begynt å selge de samme varene direkte til forbrukere via egne merker til svært lave priser, ifølge innlegg i sosiale medier.
Les også: Sør-Korea: Giftige varer fra Temu
Men slike påstander er ofte umulige å bekrefte, og det er uklart om fabrikkene faktisk er lisensierte produsenter for de kjente merkevarene.
– Selv om enkelte amerikanske merker bruker kinesiske produsenter, betyr ikke det at fabrikkene fritt kan selge varer under samme navn. Det krever tillatelse, sa Budihardjo.
Ingen støtte til kopivarer
Han understreket at det ikke bare er produktet i seg selv forbrukerne betaler for – de betaler også for merkevaren, lisensene og den intellektuelle eiendomsretten som følger med.
– Med mindre de kinesiske produsentene utvikler egne merkevarer, finnes det verken juridisk eller etisk grunnlag for å selge varene i Indonesia under etablerte globale merkenavn, sa Budihardjo.
Til slutt understreket han at Hippindo er fast bestemt på å bekjempe kopivarer i det indonesiske markedet.
– La det være helt klart: Vi tillater ikke og vil aldri støtte salg av forfalskede produkter. Våre medlemmer har ikke lov til å distribuere dem, sa han.