Rederiet Cool Carriers sier de blir uriktig koblet til en smuglersak i Danmark, og advarer om at narkotikakriminaliteten nå rammer hele den globale shippingindustrien.
Cool Carriers, verdens største operatør av såkalte reefer-skip som frakter kjølevarer, avviser på det sterkeste at selskapet er involvert i kokainsmugling utenfor Danmarks kyst. Det danske TV2 har koblet to av skipene til selskapet til en smugleroperasjon, men Cool Carriers sier anklagene mangler rot i virkeligheten, skriver bne Intellinews.
Avviser alt ansvar
Ifølge TV2 skal kokainposer ha blitt kastet over bord fra fraktskip og hentet opp av gjenger i raske båter. En 26 år gammel albansk mann, Mustafa Xhaferas, har innrømmet forholdene og fått 15 års fengsel. Han hevdet under avhør at to skip – Cool Eagle og Cool Explorer – kastet lasten på sjøen på vei fra Ecuador til St. Petersburg.
– Dette er kategorisk feil, sier Glenn Selling, operasjonsdirektør i Cool Carriers.
Selskapet understreker at det kun er kommersiell operatør av skipene, ikke eier. Det betyr at rederiet ikke har ansvar for mannskap, drift eller beslutninger ombord.
– Vi er to ledd unna mannskapet. De er ansatt av bemanningsbyråer som eierne bruker. Vi har ingen innflytelse over slike forhold, sa Selling.
– Da politiet startet etterforskningen, ble vi ikke engang kontaktet. Vi fikk vite om saken gjennom media.
Les også: Trump: Kystvaktens skarpskytter stanset narkobåt – beslagla over 9 tonn kokain
Shippingnæringen under press
Selling sier smuglingen er blitt et massivt problem for hele verdenshandelen.
– Det er et problem i industriell skala. Ingen enkelt selskap kan stoppe dette. Vi har ikke bevæpning om bord. Vi kan ikke sjekke alt. Vi er avhengige av myndighetene, sa han.
Cool Carriers driver over 50 kjøleskip og har kontorer i blant annet Sverige, Kypros, Chile og Sør-Afrika. Selskapet har ingen virksomhet i Russland.
Rederiet har innført en rekke tiltak for å hindre smugling, som dykkersjekk av skrog, full kontroll før avgang og strenge regler mot landlov i utsatte havner i Sør-Amerika. Likevel mener Selling at ansvaret til syvende og sist ligger hos havner og tollmyndigheter.
Eksplosjon i kokaintrafikk
Narkotikabesporet vokser raskt. I mars beslagla fransk marine over 6,3 tonn kokain til en verdi av 371 millioner euro (ca. 4,4 mrd. kroner). I 2024 ble det globalt beslaglagt hele 1.838 tonn ulovlige stoffer, hvorav 281 tonn kokain.
Hamburg opplevde et rekordbeslag på 24,5 tonn i 2024, og den amerikanske avskjæringen av 20 tonn fra MSC Gayane i 2019 står fortsatt som en av historiens største, med en markedsverdi på over én milliard dollar (rundt 10,7 mrd. kroner).
Produksjonen av kokain presser stadig nye grenser. FN anslår at kokadyrking nå dekker 355.000 hektar globalt, hvor Colombia står for 65 prosent.
Karteller finner nye metoder
Smuglerne bruker både containere, kast av pakker over bord, dykkere og fjernstyrte miniubåter. USA avskjærer jevnlig slike farkoster langs kysten av Florida, Texas og California.
– Kartellene er nådeløse, sa Selling. Han beskriver en situasjon der arbeidere og havneansatte ofte blir truet eller bestukket for å plassere narkotika om bord.
Cool Carriers mener bransjen står overfor et felles problem som krever internasjonalt samarbeid.
– Dette kan ingen operatør løse alene. Men vi skal gjøre alt vi kan for å holde skipene våre trygge, sa Selling.
Venezuelanske narkogjenger og jihadister driver kokainstrømmen inn i Europa















