Etter at Oslo oppdaget at kinesiske busser kunne fjernstyres direkte fra Kina, tar danske myndigheter akutt grep for sine 262 Yutong-busser.
Norske transportmyndigheter avslørte nylig at en ny flåte kinesiske elbusser i Oslo kunne fjernstyres fra produsenten Yutongs hovedkontor i Kina. Oppdagelsen har nå sendt sjokkbølger over grensen til Danmark.
Ifølge The Guardian har det danske kollektivselskapet Movia, som driver 262 Yutong-busser, satt i gang hastetiltak for å hindre at kjøretøyene kan bli slått av eksternt.
Oppdaget fjernstyrt tilgang
De kinesiske bussene ble installert som del av Oslos satsing på ren transport, men rutinemessige sikkerhetstester avdekket at produsenten kunne få fjernstyrt tilgang via innebygde SIM-kort. Dermed kunne hele bussflåten i teorien settes ut av drift «på sekunder».
Ruter fjernet derfor SIM-kortene for å stanse risikoen for fjernkontroll – men dette blokkerer samtidig programvareoppdateringer.
– Dette er ikke bare et kinesisk bussproblem. Det gjelder alle typer kjøretøy og enheter med kinesisk elektronikk, sa Movias operasjonsdirektør Jeppe Gaard til The Guardian.
Les også: Kinesisk teknologi som geopolitisk våpen
Yutong: – Vi følger lover og regler
En talsperson for Yutong svarte at selskapet «strengt følger alle gjeldende lover, forskrifter og industristandarder», og at all data er kryptert og kun brukes til vedlikehold og kundeservice.
– Ingen får tilgang til data uten kundens tillatelse, understreket talspersonen.
Danske myndigheter varslet
Danmarks beredskapsmyndighet Samsik bekrefter at det foreløpig ikke finnes bevis for fjernstyring, men at sensorer, kameraer og mikrofoner i bussene kan utgjøre en potensiell sikkerhetsrisiko.
– Myndighetene har tidligere advart transportsektoren mot risiko ved kjøp av kinesiske elbusser, og står klare til å gi råd om hvordan slike trusler kan forebygges og håndteres, opplyste Samsik i en uttalelse.
Kinesiske elbusser og biler har de siste årene fått et solid fotfeste i Europa. Merket BYD er nå det mest solgte på kontinentet, og XPeng åpner fabrikker i Østerrike.
Men Oslo-funnet viser at den teknologiske avhengigheten av Kina også kan ha en skyggeside.
Norges teknologiske avhengighet – en sikkerhetspolitisk og økonomisk trussel















